دهان شما در مورد سلامتیتان چه میگوید؟ بخش دوم

بیماری‌های ناشی از اشتباه غذا خوردن موجب سایش مینای دندان می‌شود

شاید یک‌دندان پزشک اولین فردی باشد که متوجه بیماری‌هایی شود که از روی اشتباه غذا خوردن مانند پرخوری هستند. اسید معده ناشی از استفراغ‌های پی‌درپی به‌شدت موجب سایش مینای دندان می‌شود. همچنین استفراغ مانند بدنفس کشیدن می‌تواند باعث تورم دردهان، گلو و غدد بزاقی شود. بی‌اشتهایی، پرخوری و دیگر بیماری‌های مرتبط با عادات ناصحیح غذایی می‌توانند موجب نارسایی‌های تغذیه‌ای نیز بشوند و این سلامت دندان‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برفک دهانی و ایدز

امکان دارد افرادی که به ایدز یا ویروس HIV مبتلا هستند دچار برفک دهانی،‌ زگیل دهانی، تاول‌های تبی، دردهای ماشرا ولکوپلاکیای مو دار شوند که این بیماری‌ها وجود لکه‌های ابری سفید یا خاکستری‌رنگ بر روی زبان یا روی گونه‌ها را به همراه دارد. سیستم ایمنی تضعیف‌شده بدن و ناتوانی آن در دفع عفونت‌ها مقصر این شرایط هستند. افراد مبتلابه ایدز هم‌چنین خشکی دهان را نیز تجربه خواهند کرد که خود خطر پوسیدگی دندان را افزایش داده و باعث سختی‌هایی در جویدن، خوردن، قورت دادن یا حتی حرف زدن می‌شود.

photoresearchers_rm_photo_of_thrush_mouth

درمان بیمارهای لثه به درمان آرتروز روماتوئیدی کمک می‌کند

افرادی که به آرتروز روماتوئیدی  یا RA مبتلا هستند، خطر ابتلا به بیماری‌های لثه‌ای را هشت برابر بیشتر از افراد نا مبتلا به این بیماری ضد سیستم ایمنی بدن حس می‌کنند. تورم، عامل رایجی است که بین این دو بیماری قرار دارد. حال به این قسمت داستان توجه کنید که شرایط را بدتر نیز می‌کند: افرادی که به آرتروز مبتلا هستند به دلیل آسیب‌دیدگی مفاصل انگشت خود توانایی مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را کمتر از سایرین دارند. درنهایت خبر خوب این است که درمان تورم و عفونت لثه‌ها درد و تورم مفاصل را نیز کاهش خواهد داد.

getty_rf_photo_of_man_with_dental_floss

از بین رفتن دندان‌ها و بیماری‌های کلیوی

افراد بالغی که دندان‌های خود را ازدست‌داده‌اند بیشتر از آنانی که هنوز دندان‌های خود را دارند در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی هستند. البته ارتباط میان بیماری‌های کلیوی و پریودنتال هنوز به‌طور 100%  آشکارنشده است، اما محققین بر این باورند که تورم مزمن می‌تواند از علل رایج اشد. بنابراین مراقبت از دندان‌ها و لثه‌تان خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی را کاهش خواهد داد

photolibrary_rm_photo_of_dental_xray